HISTORIE: Volvo Amason slavi padesatiny

ednoho prijemneho letniho patku roku 1956 predstavilo Volvo zcela novy vuz model Amason. Ano, presne tak byl nazyvan – s pismenem “s”. Okolo tohoto jmena vsak vznikl spor jeste drive, nez jej vubec kdo stacil vyslovit. Vuz se nicmene stal velkym prodejnim uspechem znacky Volvo v dalsich vice nez deseti letech.

Dne 3. srpna byl novy ctyrdverovy model Volvo Amazon/120 predstaven nadsenemu prodejci znacky Volvo na konferenci ve Skovde. Vystavovany vuz mel podvozek cislo 2, rizeni umistene napravo a dvoubarevny lak. Od pripravovane seriove verze se lisil radou detailu, a to jak zvenci, tak uvnitr.

Vuz byl navrzen mladym Janem Wilsgaardem a inspiraci mu byly tehdejsi italske, britske a americke automobily. Vysledkem byla prvni pontonova karoserie znacky Volvo, pricemz tento navrh jeste i dnes vypada dobre a obsahuje nekolik prvku, ktere je stale mozne spatrit i na soucasnych vozech Volvo.

Planovane motory zahrnovaly nekolik alternativ, jako napriklad maly vidlicovy osmivalec nebo radovy sestivalec, ale nakonec vyustily v radovy ctyrvalec o obsahu 1,6 litru a vykonu 60 k. Tento motor B16 byl pouhou upravenou verzi motoru B4B pouzivaneho pro model PV444. Vykon byl prostrednictvim tristupnove prevodovky prenasen na zadni kola, ale jiz behem prvniho predvedeni ve Skovde se ozyvaly obavy ohledne chybejiciho ctvrteho stupne. I presto bylo nove Volvo velmi peknym vozem a zaroven velkym prislibem do budoucna.

Z Amasonu se stava Amazon/120

Nazev Amason byl zvolen diky svemu puvodnimu vyznamu. Budil-li zelezny symbol predstavujici logo Volvo dojem spise muzskych hodnot, u slova amason tomu bylo naopak. Podle recke mytologie byly amazonky zeny-bojovnice, jejichz zbrani byl luk a sipy. Podle legendy si nechavaly odstranit prave nadro, aby mohly lepe zachazet se svymi smrticimi zbranemi (recky a mazos = bez nadra). Behem trojske valky bojovaly tyto silne zeny na strane Troje proti Rekum. Krome automobilu a mopedu propujcily amazonky sve jmeno napriklad i rece Amazonce.

Z modelu Amason se jeste pred uvedenim na trh stal mezinarodne psany Amazon, avsak lide ve Volvu, kteri tento nazev navrhli, nemeli mnoho duvodu k oslavam: Nemecky vyrobce motocyklu Kreidler totiz prave uvedl na trh moped s nazvem Amazone, tento nazev si zaregistroval a uplatnoval na nej vyhradni pravo. Podle konecne dohody mezi temito dvema spolecnostmi smelo Volvo nazev Amazon pouzivat na severskych trzich, ale nikde jinde. Moped Amazone vsak z trhu zmizel jiz v roce 1959. Kdyby tehdy Volvo vytrvalo a projevilo vice trpelivosti, jiste by nakonec prava k tomuto nazvu ziskalo a vuz by potom mohl nest jmeno Amazon ve vsech zemich.

Zadate-li dnes ve vyhledavaci Google slovo “amazon”, dostanete 965 000 000 odkazu! Vetsina z nich zcela jiste neodkazuje na stejnojmenny moped, avsak ani na vuz Volvo Amazon. Tento nazev je dnes siroce pouzivan ve zcela jinych souvislostech. Zajimave je, ze Volvo zachovalo mezinarodni hlaskovani s pismenem “z”, ackoliv Amazon se pod timto jmenem prodaval pouze v severskych zemich.

Z Amazonu se stava 122

Mimo severske zeme nesl novy model nazev Volvo 122, i kdyz pro nektere trhy se pouzivala take oznaceni 12 a 1200. Interni oznaceni znelo P1200. Tato rada vozu byla nasledne oficialne pojmenovana jako 120 s  moznosti, ze se posledni cislice bude u budoucich variant tohoto modelu menit, a prvni vozy byly zakaznikum dodany na prelomu unora a brezna 1957. Velka chromovana pismena Volvo na zadnim narazniku a hranate ukazatele smeru umistene na prednich blatnicich se staly minulosti. Namisto toho mel novy vuz u predniho sedadla standardne montovane uchyty bezpecnostnich pasu, ukazatele smeru na prednich blatnicich jdouci “za roh” a nove znaky nesouci nazev Amazon.

Novy vuz, ktery byl v prvnich nekolika letech vyraben pouze jako ctyrdverova limuzina, mel okamzity uspech a v prodejnich statistikach brzy predcil starsi model PV444/544. Druhou verzi uvedenou na trh se v roce 1958 stal model 122S (S znamenalo Sportovni vuz). Diky pridanemu vykonu a do te doby velmi postradane ctyrstupnove prevodovce byl vuz pro verejnost mimoradne atraktivni. Nasledujiciho roku, 1959, se modely Volvo Amazon a PV544 staly prvnimi automobily na svete standardne vybavenymi tribodovymi bezpecnostnimi pasy na prednich sedadlech.

Puvodni prodejni cena dosahovala 12 600 svedskych korun pri odberu z vyrobniho zavodu v Gothenburgu, pricemz tehdejsim zavodem znacky Volvo byla stara tovarna v Lundby. Amazon se ale rovnez stal prvnim modelem Volvo vyrabenym v zavode Torslanda, ktery byl otevren v roce 1964. Zaroven se stal i prvnim modelem Volvo vyrabenym v belgickem zavodu Ghent, ktery byl uveden do provozu v roce 1965, a pro kanadsky trh probihala montaz take v kanadskem Halifaxu. Vozy Amazon zde byly prodavany pod nazvem Volvo Canadian.

Od 60 k 115 konskym silam

V roce 1961 byla na trh uvedena dvoudverova verze s nazvem 121 a v roce 1962 byly pridany dalsi dvere; kombi s oznacenim 220 bylo predstaveno na autosalonu ve Stockholmu. Nazev Amazon byl oficialne opusten jiz v roce 1961 a vozy mely byt na vsech trzich dale nazyvany prislusnym ciselnym oznacenim. Model Amazon se vsak i presto ve Svedsku prodaval az do sameho konce roku 1970.

Technicka stranka nezustala za vyvojem modelu pozadu. Motory byly cim dal vetsi a vykonnejsi, objem vzrostl z 1,6 litru na 1,8 litru a nakonec na 2 litry (motor B20). Vykon se zvysil z puvodnich 60 k na 115 k u sportovni verze 123 GT. Ze tri rychlostnich stupnu se zahy staly ctyri, vcetne volitelneho rychlobehu u nejvyssiho stupne. Bubnove brzdy byly pozdeji nahrazeny kotoucovymi a nakonec vybaveny posilovacem. Behem uspesne vyroby teto rady doslo i k dalsim zmenam. Dynamo uvolnilo misto alternatoru, zacala byt montovana jedna z prvnich verzi systemu pro snizovani skodlivin ve vyfukovych plynech a pred ukoncenim vyroby bylo vozidlo vybaveno take bezpecnostnimi pasy na vsech sedadlech.

Model 123 GT byl nejsilnejsim z nabizenych modelu rady 120. Mimo jine byl standardne vybaven otackomerem, sportovnim tripaprskovym volantem a pridavnymi svetlomety. Nejmene inspirujicim modelem rady 120 byl Favorit jednodussi a levnejsi verze standardniho modelu 120, ktera si navzdory svemu jmenu nikdy neziskala vyraznejsi oblibu.

V celkovem pohledu se vsak vozy serie 120 sveho casu mimoradne dobre prodavaly. Staci porovnat 440 000 vozu PV444/544 vyrobenych behem 21 let s poctem 667 323 vozu modelove rady 120 vyrobenych behem jeji ctrnactilete existence. A vice nez polovina z nich sla na vyvoz.

Posledni vyrobeny Amazon (!) sjel z montazni linky zavodu Torslanda 3. cervence 1970. Tim byl zavrsen dlouhy zivotni cyklus uspesne rady houzevnatych a spolehlivych vozu, ktere vyrazne prispely k vytvoreni vynikajici povesti znacky Volvo jako vyrobce bezpecnych a kvalitnich automobilu dostupnych za atraktivni ceny. Do te doby jiz tento vuz, vyznacujici se radou prednosti, stacil bezpecne a spolehlive poslouzit tisicum rodin po celem svete, pocetnym policejnim sborum a mimo jine take zvitezil v rallye Akropolis. Tisice vozu Amazon po celem svete jsou toho stale prezivajicim zivym dokladem, at jiz jde o laskyplne opecovavane vozy sberatelu nebo “vyzrale” kazdodenne pouzivane vozy, jejichz tachometry dnes ukazuji pres milion kilometru.

Subscribe to RSS feed