VETERANI: Nostalgicka party – Eifel Historic Rally

Sberatelstvi ma mnoho podob, a to i mezi motoristy. Existuje vsak skupina lidi, pravda neni jich mnoho a vlastne ani nemuze, kteri sbiraji historicke soutezni automobily.

Mnoho z techto vozu bylo totiz vyrobeno jen v omezenem mnozstvi, a tak bychom rekli, ze je budou opatrovat jako oko v hlave. Nikoliv. Jejich majitele je nemaji pro paradu, ale pro poteseni z jizdy. Parkrat do roka si splni sen a jdou po stopach slavnych hvezd, jejichz jmena maji napsana na kapotach.

Napriklad Italove se sdruzuji v Rally Clubu Sandro Munari, silne kluby jsou take treba v Anglii ci Holandsku, majitele rallye skvostu z Nemecka a okolnich statu maji svuj klub Slowly Sideways. Ten vede Reinhard Klein, duchovni otec klubu majitelu historickych souteznich automobilu, vehlasny fotograf a majitel prekrasneho vozu MG Metro.

Jednou z nejlepe obsazenych soutezi je po nekolik let Eifel Rallye v Daunu. Tyto akce jsou zpravidla soucasti narodnich soutezi soucasnych automobilu – jako takovy bonus. Posadky sice jedou po uzavrenych rychlostnich zkouskach, musi mit prilby a nehorlave kombinezy, ale cas se jim nemeri. Jde o tzv. demonstracni jizdy s cilem priblizit divakum alespon cast dejin soutezniho sportu. Ackoliv za volanty sedi vetsinou ryzi amateri, presto dovedou poradne seslapnout pedal plynu a zatacky projizdet plynulymi smyky jako za starych dobrych casu.

Pri Eifel rallye mely prakticky vsechny automobily za sebou bohatou soutezni minulost. Talbot Sunbeam Lotus, ktery vedl cele startovni pole sedmdesati automobilu, startoval na Rallye Korsika 81 s Pauli Toivonenem za volantem. S jinym provedenim zase Stig Blomqvist dojel osmy v RAC rallye 82. Nenapadny, ale velice rychly automobil vyhral v roce 1981 zasluhou Henri Toivonena a Guy Frequelina ke vseobecnemu prekvapeni svetovy sampionat znacek. A to v dobe, kdy uz zacaly vystrkovat drapky ctyrkolky.

Jinak startovaly automobily z let 1961 az 1985 (vyjimku tvorily pouze dve Lancie Delta z roku 89 a 91 a Toyota Celica 4WD s datem vyroby 1992): od tech nejstarsich, mezi nez patrily Ford Anglia (1961), Saab 96 (62) nebo zcela neznamy special Jide 1600, ktery kdysi bojoval ve francouzskem sampionatu.

Na prelomu 60. a 70. let kralovaly soutezim Renaulty Alpine A110 a Lancie Fulvia HF. K vitezstvi jim tehdy stacil vykon kolem 170 koni. Modra “alpinka” nam pripomnela naseho slavneho jezdce Vladimira Hubacka, ex-tovarni Lancia zase povestny kotrmelec Munariho na Rallye Vltava 73.

Prvni polovina 70. let byla ve znameni vozu Opel Ascona, ktere patrily mezi velice oblibene sportovni nacini. Z te doby pochazel i Datsun 240Z, s nimz dojel slavny finsky jezdec Rauno Aaltonen treti v Rallye Monte Carlo. Exoticky vypadal na rychlostnich zkouskach obrovity Opel Commodore GSE skupiny 1, jenz startoval kdysi dokonce na uzkych korsickych cestach nebo v Monte Carlu.

Vozy Ford Capri RS 2600 jsme znali spise ze zavodu cestovnich vozu na okruzich. Atraktivni pohled byl rozhodne na nadhernou Alpinu 310, kterou kdysi ridil Guy Frequelin, dnes sef sportovniho oddeleni Citroenu.

Kdyz uz jsme u exotiky, nesmime zapomenout treba na vozy, ktere startovaly na kdysi nejtezsi soutezi sveta – East African Safari Rally. Napriklad Alfa Romeo GTV 1750 nebo vysoke Porsche 911 (1974) s vyprostovacimi plechy na strese. S novejsim Porsche 911 SC (1978) v barvach Martini absolvoval soutez na cernem kontinentu Bjorn Waldegaard, jenz v Africe startoval take s petilitrovym Mercedesem 450 SLC a ktereho mohli divaci videt rovnez v akci.

Vratme se do poloviny 70.let, kdy se na scene objevila atraktivni Lancia Stratos se sestivalcem o objemu 2,5 litru Ferrari Dino s vykonem 260 k. Tento model ziskal pro italskou znacku, slavici letos 100 let od sveho zalozeni, tri tituly mistra sveta znacek a 16 vitezstvi ve svetovych rallye. K nejcennejsim patri tri vitezstvi Sandra Munariho v Monte Carlu. Rikalo se, ze Stratos byl postaven jemu presne na miru.

Firemni politika italskeho koncernu uprednostnila v dalsich letech civilnejsi Fiat 131Abarth, jehoz jeden kousek v barvach, v jakych s nim startovala kdysi Michele Moutonova, se take objevil na startu.

Zacatek 80.let byl uz ve znameni vozu Ford Escort, Opel Ascona 400, Porsche 911, nechybel ani Trabant 601 byvaleho vynikajiciho tovarniho jezdce Galleho, ktery zvladl napriklad i Rallye Akropolis. Po vice nez 20 letech jsme videli Ford Escort Belgicana Roberta Droogmannse, ktery v roce 81 a 83 vyhral Rallye Skoda.

Pres kompresorovou Lancii 037 ci Renault 5 Maxi se dostavame ke specialum skupiny B, aneb zlate ere automobilovych rallye. Vedle klasickych vozu jako Porsche 911, Opel Manta 400 ci Lancia 037 to bylo hlavne Audi Quattro, prvni soutezni vuz s pohonem vsech kol. Tim zpusobili Nemci doslova revoluci v rallye a zahy s podobnymi projekty prichazeli i dalsi vyrobci. Bohuzel “becka”, mezi nez patrily jeste treba Peugeot 205, Ford 200 RS, Lancia Delta S4 nebo Audi Quattro S1 s vykony pres 500 koni, mely jen velice kratky zivot. Po tragickych havariich, z nichz nektere skoncily smrti divaku ci jezdcu (Toivonen, Bettega) nebo spolujezdcu, zakazala FIA jejich dalsi pusobeni v rallye.

Nektere vozy pak mnoho let sbiraly vavriny v evropskem rallycrossu a dnes je muzeme vidat jen diky peci jejich sberatelu, kteri se neboji s nimi vyjet na rychlostni zkousky. Skoda, ze letos do Eifelu nezavital zadny Peugeot 206, Lancia S4 ani Ford RS 200. Naopak ex-tovarni vozy Audi byly k videni hned ctyri (A2, Sport Quattro a S1). Jeste dodejme, ze automobily Audi vyhraly 23 soutezi MS, ziskaly dva tituly ve znackach a v jejich kokpitech se stali mistry sveta Hannu Mikkola a Stig Blomqvist.

Startovni pole uzaviraly dve Lancie Delta Integrale po Auriolovi a Holzerovi. Nechybela ani Sainzova Toyota Celica 4WD z roku 1992, jejiz majitel ji vsak zahy musel pro technicke problemy odstavit. Vsimli jsme si nalepky, ze se letos zucastnila, stejne jako rada dalsich vozu, Festivalu Rychlosti v Goodwoodu.

Do Daunu prijal pozvani rovnez jeden z nejlepsich souteznich jezdcu vsech dob Walter Rohrl, mistr sveta z roku 1980 (Fiat 131 Abarth) a 1982 (Opel Ascona 400), mistr Evropy 1974 (Opel Ascona), vitez 14 svetovych rallye s vozy Opel Ascona a Ascona 400, Fiat 131 Abarth, Lancia 037 a Audi Quattro a vitez poslednich dvou rocniku Rallye Vltava 73 a 74.

Jako jediny dokazal mimo jine vyhrat Monte Carlo se ctyrmi ruznymi vozy (Fiat 131 Abarth, Opel Ascona 4000, Lancia 037, Audi Quattro). Pri shakedownu si vyzkousel nekolik automobilu a stale dokazoval, ze je Pan jezdec, coz potvrdil bravurni jizdou v patecni vecerni rychlostni zkousce s Audi Quattro. Radost pohledet. Dva automobily ze sve soukrome sbirky privezl take Armin Schwarz – pro sebe Lancii 037 a Lancii Fulvii HF pro australskou posadku. Bohuzel jel pouze dve zkousky a pak se vytratil. Naopak mistr Nemecka a stary znamy z Barum rallye (3.misto v roce 1985 s Opelem Manta 400) Reinhard Hainbach absolvoval s BMW 2002 celou soutez.

Pri pohledu na prehlidku historickych rallye automobilu jsme si uvedomili, ze to byla preci jen krasna doba, kdyz tyto vozy zavodily. Souteze merily nekolik tisic kilometru, jelo se prakticky nonstop tri dny a dve nebo i vice noci. Servisni zony ani velke pauzy neexistovaly. Bohuzel – ty casy jsou davno pryc.

Subscribe to RSS feed